Hommelvik Ungdomsskole (HUS) og Vikhammer Ungdomsskole (VUS) har i en årrekke hatt et samarbeidsprosjekt med Historielaget Mostadmark Jernverks Venner.
Dette skal bidra til at barn og unge gjennom opplæringa får kunnskap og bevissthet om bærekraftig utvikling og klodens miljøutfordringer. Fra 2018 har også Vikhammer Ungdomskole fulgt det samme opplegget.
Med vekt på fagene: naturfag, samfunnsfag, kunst og håndverk har man utviklet et opplegg som innebærer at alle elevene i 8. klasse får et dagsbesøk på museumsområdet ved Mostadmark Jernverk. Gjennom ulike aktiviteter på en rekke forskjellige «stasjoner» lærer elevene om jernverkets virksomhet og historie. De får også et innblikk i de fysiske egenskapene jernet har.
Overordna målsetning for dette samarbeidet er at elevene skal:
- få et bevisst forhold til egen lokalhistorie
- stimuleres til engasjement og aktiv deltakelse
- lære å ta vare på kulturminner
- se sammenheng mellom fortid, nåtid og framtid i et bærekraftig perspektiv.
Før besøksdagen forbereder elevene seg ved å arbeide med oppgaver knyttet til jernverket i ulike fag på skolen: - jernutvinning og jernets egenskaper, - industrireising i Norge, - bærekraftig skogsdrift og økologi.
Eksempler på aktiviteter elevene får ta del i:
- Prøve ut jernets egenskaper i smia sammen med en kyndig smed som hjelper elevene med å smi små gjenstander
- Konkurranse i å slå store jernspiker inn i en tømmerstokk med færrest mulig slag.
- De får demonstrert hvordan man herder stål som så kan slipes til en skarp egg.
- Praktisk prøve på hvordan vektstangprinsippet fungerer.
- De får høre historier fra livet på verket og på boplassene i området rundt der arbeidsfolket bodde.
- De få servert vafler stekt i gammelt vaffeljern som oppbevares på museet.
- Støpeprosess blir vist ved at man smelter tinn og støper små gjenstander
- På aktivitetsdagen inndeles elevene i 8 grupper, som i tur og orden skal besøke 8 stasjoner.
De 8 stasjonene/postene har de seinere åra hatt følgende innhold:
- Contoiret, -historisk informasjon om driften og modell over jernverksanlegget i 1856
- Lære køldrengens oppgaver, kjøre trillebår og teste ut vektstangprinsippet
- Her besøker elevene smia, og får sjøl varme jern i essa, og smi den ut på ambolten
- I Labbistuggu fortelles historier om barna på "Verket", og det vanker smaksprøver på vafler fra et gammelt vaffeljern, varmet på en vedkomfyr
- Slå store spiker inn i en tømmerstokk med færrest mulige slag med hammeren
- Gløde jernspiker og teste jernets egenskaper
- Sliping av eggverktøy på en hånddrevet slipestein
- Demonstrasjon av støpeprosess med flytende metall,- her er det tinn
Se kart nedenfor, som viser verksområdet, og hvor de forskjellige postene er.
SAMARBEID MED UNGDOMSKOLENE I MALVIK
Prosjektet støttes og er inspirert av den nasjonale skolesatsinga :
"DEN NATURLIGE SKOLESEKKEN"
Fotoglimt fra aktivitetsdager med HUS og VUS